gratis ebook: formatief handelen in tien stappen

Hoe betrek je leerlingen bij het leerproces?

BLOG Leerlingen betrekken bij hun leerproces

Op 22, 24 en 28 februari ‘22 geef ik een gratis masterclass ‘Formatief evalueren. Waar begin je?’. Daar deel ik hoe je leerlingen betrekt bij het leerproces! Dus vind jij het fijner om naar een verhaal met voorbeelden te luisteren, dan een tekst te lezen, schrijf je dan in! Deze masterclass duurt ongeveer een uur en geeft je de gelegenheid om mij te leren kennen en mijn manier van werken te leren kennen.

 

Prikkelende start van je les.

Er zijn ontzettend veel manieren om de les prikkelend te starten. Waar het vooral om gaat is dat je de kinderen áán krijgt. Want beginnen met ‘Ja jongens, doe je taalboek open, bladzijde 26, heel goed, ja Lisa, begin jij maar met lezen bij opgave 1 en IEDEREEN leest mee’ is niet zo’n top-lesopening.

Ik denk zelfs dat door slechte lesopeningen je extra hard moet werken als leerkracht. Je moet ze bij de les houden of er kan ongewenst gedrag ontstaan. Terwijl bij het investeren van een toffe lesopening, werken je leerlingen logischerwijs harder. Ik kwam laatst 4 leuke lesopeningen tegen. Deze heb ik gelijk uitgeprobeerd en ik moet zeggen, ik werd er creatief van en de leerlingen vonden het een leuk begin!

  • De foto: met een foto in je hand of op het digibord wek je bij binnenkomst direct de interesse van leerlingen. Een mooi begin van een gesprek.
  • De stem: laat een geluidsfragment afspelen terwijl je zelf nog niet in de klas bent. Dit fragment kan een opdracht of een verborgen boodschap bevatten.
  • De prop: op elke tafel ligt een leeg blad. De leerlingen schrijven hier een vraag op. Wat vind je nog moeilijk of wat wil je nog leren of weten? De leerlingen maken een prop van dit blad en gooien op jouw teken deze prop in een doos.
  • De koffer: neem een voorwerp wat met de lesstof te maken heeft mee in een gesloten koffer. Dit wekt meteen de nieuwsgierigheid.

Maak contact!

Er zijn veel verschillende type leerlingen. Sommigen blijven maar vragen stellen en anderen kan je de hele dag niet horen. Toch is het belangrijk dat bij de start van je les je contact maakt met de kinderen. Bijvoorbeeld door complimenten te geven op gewenst gedrag. Laat zien dat je dat ziet. Anderen kinderen gaan dan sneller volgen.

Hier kan je beginnen!

Ik ga nu even een zee van tips op je afvuren. Lees ze door en kijk wat jou aanspreekt!

– Zorg dat de interactie tussen jou en je leerlingen OMHOOG gaat. Gebruik wisbordjes, gebruik beurtstokjes en HEUL VEUL feedback van en naar elkaar.

– Gebruik praatmaatjes. Oh, die Engelsen zeggen dit zo leuk “Tohkpahtnahs” (talkpartners). Praatmaatjes zijn tweetallen in de klas voor korte overlegmomenten. Het wisselen van de praatmaatjes kan elke dag, maar bijvoorbeeld ook elke maand. Ik vind elke week het prettigst…

– Een duidelijk stop- en stilteteken. En BELIEVE ME, stem dit goed af met je duo. Dit gaat je zeeën van effectieve leertijd opleveren. Maak er een spel van met wedstrijdelement en de kinderen zitten binnen no-time klaar wanneer jij dat wil.

– Gebruik veel dezelfde ‘leer-woorden’. Leerwoorden zijn woorden die je regelmatig uitspreekt wanneer jij iets ziet of verwacht van de leerlingen. ‘Ik vind het fijn om te zien dat je je zo goed inzet.’ ‘Ben je aan het leren of doe je al iets wat je al kan?’ ‘Wat ga je morgen anders aanpakken?’ ‘Welke manier kan je bedenken om dit op te lossen?’ Wat fijn dat je leert van je fouten!’ ‘Goed geoefend!’ Enz…

– Jij loopt VEEL rond om feedback aan de kinderen te geven. Feedback dat ervoor zorgt dat ze een stapje verder komen BINNEN HET DOEL. Want dit laatste maakt het lastig. Wat helpt? Schrijf groot op het bord wat je ze wil leren. Dit kan het doel zijn, maar ook een stapje in het doel. Bijvoorbeeld: Het doel = Een duizendtal gedeeld door een tiental. Een stapje in het doel = cijferend aftrekken. Bepaal WAAR jij feedback op geeft. Niet op alles, maar focus! Dat helpt enorm.

Dit zijn maar een paar voorbeelden waar je KAN beginnen.

En natuurlijk door het leren zichtbaar te maken!

Kijk eens naar de muren van je lokaal. En kijk er dan nog eens kritisch naar…

Heb je vragen in de klas hangen? Uit onderzoek blijkt dat vragen meer oproepen in ons brein dan zinnen.

Hangen er posters met onderwerpen, zoals spellingcategorieën, rekendoelen of namen van plekken? En geloof me, dit hing ook in mijn lokaal, maar op een gegeven moment was de ‘laptophoek’ wel duidelijk, haha.

Zijn de doelen die je behandeld zichtbaar in het leslokaal? Het is namelijk veel effectiever om doelen op te hangen waarvan je wilt dat dit een tijdje wordt geoefend. En houd rekening met ruimte bij dit doel voor de leerresultaten.

Zo kan je bijvoorbeeld zichtbaar maken HOE een leerling beter is geworden hierin, door bijvoorbeeld een eerste versie en een tweede versie op te hangen. Dit is een perfecte manier om de les de volgende dag mee te starten. Je hangt iets op aan het einde van de middag en bespreekt dit de volgende dag. Zo betrek je hem wederom weer bij het ‘leren’, bij het ‘beter worden’.

Of hang 2 goede voorbeelden op en bespreek in de les WAT deze voorbeelden GOEDE voorbeelden maken. Zo heb je het lijstje succescriteria gelijk bij een goed voorbeeld hangen!

Of werk met foto’s waarbij de kinderen bezig zijn met het doel. En laat daar praatwolkjes bij schrijven. Wat is er letterlijk gezegd door een leerling dat te maken heeft met het doel? En wat zag je de leerlingen doen, waardoor zij beter werden in dit doel?

Allerlei manieren om leerlingen te betrekken bij hun leerproces.

Kortom…

Veel van bovenstaande tips komen uit mijn praktische ervaringen met formatief evalueren. Het gaat erom dat kinderen geprikkeld raken en AAN staan om nieuwe dingen te leren. Dat kan aan het begin van je les, met een prikkelende lesopening. Of met kleine lesaanpassingen tijdens je les. Je manier van praten in groeitaal, effectieve feedback geven dat gericht is op groei of het leren zichtbaar maken. Ik heb zóveel tips met je gedeeld, dat er zeker wat bij zit waar je wat aan hebt!

Ben je enthousiast geraakt door deze blog en wil je meer leren over leerlingen betrekken bij hun leerproces? Binnenkort geef ik een masterclass op 3 momenten: ‘Formatief evalueren. Waar begin je?’ Mocht je liever willen luisteren naar een enthousiast verhaal om je leerlingen actief en betrokken te houden bij hun leerproces, schrijf je dan hier in!

 

 

Wie is Marleen?

Ik ben Marleen Lapidaire. Al sinds 2014 werk ik als leerkracht in de groepen 5 t/m 8. Ik heb jarenlang fulltime gewerkt en nu ben ik coach, trainer en sta ik af en toe nog voor de klas.

Steeds meer (startende) leerkrachten komen naar mij toe met dezelfde vragen: “Marleen, hoe krijg ik mijn leerlingen bewuster van hun eigen leerproces?” Of “Hoe krijg ik kinderen aangeleerd dat ze stapjes kunnen maken in een doel?” En op precies DIE vragen heb ik duidelijke en praktische antwoorden. Deze leerkrachten merken dat zij, na het uitvoeren van mijn tips, veel actievere leerlingen in de klas hebben. Hun leerlingen waren zich veel bewuster van wat ze aan het leren waren. Wil je meer over mij lezen? Klik dan hier.

 

Scroll naar boven
Scroll to Top