Met het hele team de neuzen dezelfde kant op krijgen! Een ‘stijl’ krijgen waar het verbeteren van leren voorop staat! Zó geven wij hier les! Hier staan we voor! Een verbetertraject waar het volledige team wél in de verbeterstand komt. Want met dit aanbod voelen de leerkrachten een stok achter de deur en krijgen zij hun passie weer terug!
Interactieve trainingen waar leerkrachten zin in hebben! Met een lach op het gezicht en inzien dat de werkvormen óók goed in te zetten in hun lessen, is de motivatie erg hoog. Alle elementen van formatief handelen komen stap voor stap aan bod. De eerste bijeenkomst is altijd een inspiratiesessie / aftrap. Hier leer ik het team kennen en zij mij. Wat weten (en vooral DOEN) zij al binnen formatief handelen?
Te beginnen met de NUL-meting. Wat gebeurt er al waar ik in de trainingen op aan kan sluiten? Vervolgens komt er na elke 2 trainingen een klassenbezoek-ronde voor élke leerkracht. Dáár ligt de kracht; het coachen on the job!
Het dialoog met elkaar om in een vertrouwelijke situatie het leren te verbeteren. Na elke training wordt er in groepjes van max 5 leerkrachten een gesprek gehouden waarbij we bespreken waar men tegenaan loopt en welke boost zij nodig hebben om aan de slag te gaan. Door middel van gezamenlijk voorbereiden of het houden van een intervisie, zal iedere leerkracht iets gaan doen met de trainingsinhoud.
… is dat het team een stok achter de deur voelt. Ze worden ondersteund en iedereen wordt meegenomen. Het HELE team krijgt een onderwijs-kwaliteits-BOOST. Zo staat buiten kijf dat de standaard van het lesgevende personeel flink wordt verbeterd, waarna pas de autonomie van elke leerkracht komt.
Het schoolbrede aanbod wordt nóg krachtiger met deze samenwerkingen:
Cherelle was één van de eerste in Nederland die het assessment for learning (formatief handelen) in de praktijk liet zien op haar Instagramkanaal: @teach_and_cher . Onze mega sterke samenwerking kenmerkt zich door enthousiasme, praktijkgericht en het beste bij leerkrachten naar boven halen. We hebben veel videomateriaal gemaakt in haar klas, omdat haar leerlingen deze manier van werken helemaal doorleven.
“De pure, speelse en ontdekkende manier waarop jonge kinderen leren en ontwikkelen, daar ben ik door gegrepen”, zijn de woorden van Louise. Specialist in ‘Het Jonge Kind’ in hart en nieren. Louise neemt, op punten waar jonge kinderen anders leren dan oudere kinderen, de kleuterleerkrachten apart en geeft hen het podium dat zij verdienen. De doorgaande leerlijn van beneden naar boven duwen, waarbij de neuzen van het hele team dezelfde kant op staan: dát kenmerkt onze samenwerking.
Mijn online programma ‘Formatief handelen. Doelgericht werken met jouw klas’ is een geweldig middel om leerkrachten al voldoende kennis en oefeningen mee te geven, waardoor dit schoolbrede traject nóg beter aansluit.
Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel trainingen van mensen die geen idee hebben hoe het is om een klas te runnen. Laat ik dat nou heel goed weten. Van een klas waarvan de ouders hoogopgeleid zijn, tot een klas waar geen ouder Nederlands praat; ik heb het ervaren. En in elke klas is het me gelukt om een formatieve leercultuur te creëren.
Hoe? Door altijd mijn eigen sausje te gooien over oefeningen uit de boeken en de theorie. Want in de praktijk werkt het vaak anders dan uit de boeken. En veel uitgeprobeerd en ook veel gefilmd. Met dit filmmateriaal (en vele andere videobeelden) verrijk ik mijn trainingen.
Ik ben ervan overtuigd dat leerkrachten op deze manier leren. Inspireren op een enthousiaste, aanstekelijke manier. Een buffet van verschillende werkvormen waar zij zelf uit kunnen kiezen. Zo kiezen ze iets uitdagends wat hen past.
Mijn trainingen kenmerken zich dat leerkrachten enthousiast worden en zin hebben om met hun leerlingen aan de slag te gaan. Met een hoofd vol inspiratie, klaar om de volgende stap te zetten in formatief handelen.
Meld je hier aan als je op de hoogte wil blijven van de laatste tips!