gratis ebook: formatief handelen in tien stappen

Onderuitgezakte kinderen? Doe energizers in de klas!

Blog onderuitgezakte kinderen

Ik hoor veel leerkrachten klagen dat hun leerlingen onderuitgezakt aan het werk zijn. Leerlingen die zuchten wanneer zij aan de slag moeten. Hoe komt dat toch? Wat kunnen leerkrachten doen om dit te voorkomen? In deze blog neem ik je mee waar ik met iedere groep veel tijd aan spendeerde, waardoor ik actieve en betrokken leerlingen had en zij alleen in HOGE uitzondering, onderuit hingen. Eigenlijk deel ik de voorwaarden met je om überhaupt formatief te kunnen handelen. Leestijd 10 minuten.

Hoe sta jij voor de klas?

Misschien een dooddoener voor je, maar dat is het zeker niet. Het begint namelijk allemaal bij jouw mindset, jouw set van overtuigingen als leerkracht. Het is belangrijk om stil te staan wat jij uitstraalt als jij voor de klas staat. Dat wordt namelijk allemaal gevoed door jouw set van overtuigingen. Hoe kijk je? Waar kijk je naar? Kijk je kinderen aan in hun ogen of over hen heen? Kijk je steeds dezelfde kinderen aan? Voer je meer gesprekken of juist meer monologen? Je neemt jezelf iedere dag mee naar je werk, dus hoe jij in je vel zit, straal je ook uit. Openheid en kwetsbaarheid is tot een zekere hoogte nodig om goed in verbinding te staan met je klas. In verbinding staan met je klas begint dus bij JOU!

Jouw mindset

Jij bent in charge in jouw klas. Jij bepaalt de koers voor de kinderen. Daarin neem je altijd je eigen mindset mee. Jouw set van overtuigingen kunnen motiverend maar ook belemmerend werken. Het is dus belangrijk om naar jezelf te kijken. Naar jouw innerlijke drive om leerkracht te zijn. Jouw ideaal en je streven. Wanneer je dit naast je huidige gedachtes, overtuigingen, gevoelens en gedrag legt, kom je er soms achter dat dit totaal scheef is gegroeid. Tijd om dit weer in harmonie te brengen! Beantwoord de volgende vragen:

  • Ging jij vroeger graag naar school? Hoe leerde je? Kwam je goed mee in het (toenmalige) onderwijssysteem? Hoe kijk je terug op die tijd?
  • Waarom ben jij leerkracht geworden?
  • Waar maak jij je sterk voor in het onderwijs?
  • Wat is jouw grote droom voor jouw leerlingen?
  • Hoe wil jij herinnerd worden als leerkracht? (Op deze vraag heb ik ook antwoord gegeven. Bekijk deze video voor het antwoord)
  • Welk gevoel wil jij de kinderen geven en meegeven?
  • Welke kwaliteiten bezit jij al om al het bovenstaande te realiseren?
  • Waar liggen jouw leerpunten waar jij aandacht aan WIL besteden?

Vertrouwen, verbinding, grenzen

Laat ze even op je inwerken. Want dit zijn, naar mijn mening, de 3 verzamelwoorden wat kinderen van jou nodig hebben als leerkracht en als mens. Alle facetten van formatief evalueren kunnen pas uitgevoerd worden als je HIER ook aandacht aan besteedt. Eigenlijk zijn het de basisvoorwaarden om überhaupt tot leren te komen, dus vanzelfsprekend ook voor formatief evalueren.

Vertrouwen:

Als leerling op je kunnen rekenen. Je voorspelbaarheid. Iets tegen je kunnen zeggen, zonder dat de andere kinderen dat weten. Het veilige gevoel bij jou. Dat het wel goed komt. Dat je je best wil doen. Dat het leuker is om goed je best te doen in plaats van te klieren.

Verbinding:

De connectie met elkaar. Als leerling zien dat je leerkracht zijn/haar best doet. Iets harder voor de ander willen werken. Verrassende dingen over elkaar te weten komen. Moeite doen om een relatie op te bouwen met elkaar. Een leerkracht die begrijpt dat je soms een off-day hebt.

Grenzen:

Weten tot hoe ver je kan gaan bij elkaar. Consequent zijn. Ook hier is je voorspelbaarheid weer enorm belangrijk. De leergrenzen verleggen, maar je poot stijf houden bij je persoonlijke grenzen.

Een actieve klas = een betrokken klas

Een actieve klas maak je niet door een magische knop in te drukken. Het is de moeite die JIJ er in steekt. Het is net als met kinderen: je krijgt er zoveel voor terug… (haha).  Hier een paar fijne tips wat je kan doen om je klas actiever te maken, waardoor ze daarna veel meer betrokken mee doen met de les.

  • Ik reflecteerde weer consequenter op de groepsregels en gaf gericht feedback hierop, met soortgelijke woorden.
  • Ik vroeg de kinderen wat ZIJ graag wilde doen om het gezellig te hebben in de klas. (nee geen laptops, telefoons of een film kijken).
  • Mediteren met elkaar.
  • Bootcamp. Even lekker bewegen en zweten met elkaar.
  • Samenwerkingsopdrachten zonder te praten en hierop reflecteren.
  • Geheugenspelletjes (memory, reactiespel, Braingymmer)
  • Gezelschapsspelletjes op inschrijving. Ik had een paar keuzes en de kinderen mochten zich dan inschrijven bij een spel.
  • Fijne energizer-kaarten. Geen ad, wel enthousiast: Zie hier de link.
  • En deze fijne verzameling van energizers ligt standaard op mijn bureau. Bron Klassenkracht.nl

Kortom…

Om het leerproces centraal te KUNNEN stellen, moet de band met jou en je leerlingen goed zijn. De kwetsbaarheid en de vriendelijkheid maar ook zeker grenzen zijn belangrijke elementen. Dus het is belangrijk je af te vragen hoe jij in de wedstrijd staat. Ben je bereid hierover na te denken? Beantwoord dan de bovenstaande vragen van de tweede alinea. Kinderen hebben daarna drie dingen nodig: Vertrouwen, verbinding en grenzen. Dit zijn echt DE voorwaarden om überhaupt tot leren te komen. Daar moet jij als leerkracht natuurlijk wel wat voor DOEN! Dit komt je niet aanwaaien.

Dus, je voorkomt onderuitgezakte leerlingen door energizers te doen, waardoor verbinding, vriendelijkheid en grenzen goed kunnen worden ontwikkeld en verkend. Energizers zijn er in allerlei soorten en maten. Rustgevende, gecontroleerd bewegende, hele drukke en soorten waar je je juist voor moet concentreren. Mijn laatste tip: VARIEER! En als je een nieuwe uitprobeert, doe hem dan wel een paar keer om het effect ervan te voelen en te ervaren.

Wil je hier nou meer tips in? Dan is de videotraining ‘Zo stel jij het leerproces centraal 2.0’ echt iets voor jou. In deze videotraining, van een kleine 1,5 uur, krijg je meerdere tips om formatief evalueren toe te passen in jouw klas. Met daarbij dus ook voorbeelden hoe je de voorwaarden goed kan implementeren in je lesgeven.

Geen one-size-fits-all aanpak, maar meer een buffet van effectieve leerkrachtstrategieën waar jij uit kan kiezen. Gebaseerd op de grootste onderwijsreuzen op het gebied van formatief evalueren.

Je houdt voor altijd toegang tot de videotraining! Dus je kan ‘m ook volgend schooljaar nog een keer bekijken! Daarbij krijg je alle document opgestuurd uit de videotraining. Deze zijn dan voor jou.

Wil je je inschrijven? Of meer informatie? Klik dan hier.

Wie is Marleen?

Ik ben Marleen Lapidaire. Al sinds 2014 werk ik als leerkracht in de groepen 5 t/m 8. Ik heb jarenlang fulltime gewerkt en nu ben ik coach, trainer en sta ik af en toe nog voor de klas.

Steeds meer (startende) leerkrachten komen naar mij toe met dezelfde vragen: “Marleen, hoe krijg ik mijn leerlingen bewuster van hun eigen leerproces?” Of “Hoe krijg ik kinderen aangeleerd dat ze stapjes kunnen maken in een doel?” En op precies DIE vragen heb ik duidelijke en praktische antwoorden. Deze leerkrachten merken dat zij, na het uitvoeren van mijn tips, veel actievere leerlingen in de klas hebben. Hun leerlingen waren zich veel bewuster van wat ze aan het leren waren. Wil je meer over mij lezen? Klik dan hier.

Scroll naar boven